خلاصه جلسهٔ ۸یهودیت

از جلسات کیولیست
پرش به ناوبریپرش به جستجو

یهودیت جلسه هشتم

یکشنبه ۲۲ شهریور ۸۸

دریافت فایل صوتی جلسه‌ی ۸ با کیفیت بالاتر

دریافت فایل صوتی جلسه‌ی ۸ با حجم کمتر

- یهودیان علاقه چندانی به یهودی شدن دیگران ندارند. می گویند یهودیت دین قوم یهود است. یک فرد یهودی تحت شرایط خاصی مرتد تلقی می شود که براحتی امکان پذیر نیستند. دیگران هم می توانند یهودی شوند اما بسختی.

- یک یهودی دین خود را کنار اسلام و مسیحیت نمی گذارد. عنصر دینی درون یهودیت در ادیان دیگر نیست.

یهودیت از نگاه دیگران

- افراد غیر یهودی در دین یهود خصوصا در کتاب تلمود دوگانگی هایی می بینند که برایشان قابل هضم نیست مثل قسمتهایی از تلمود که می گوید همه بچه های غیر یهودی حیوان هستند یا اینکه یهودی می تواند به غیر یهودی دروغ بگوید. و این موضوع همیشه باعث بدبینی هایی شده است. این مطالب نژاد پرستانه در تلمود است و نه در تورات اما تلمود برای بعضی فرق یهودیت مانند یهودیت ارتدوکس اصل است و تورات فرع.

- تصویری که از پیامبران به عنوان انسانهای الهی بسیار برجسته در قرآن هست اصلا در تورات نیست. مثلاپیامبر بعد از اسحاق قرار بود عیسو باشد. یعقوب نخست زادگی برادرش عیسو را در برابر یک کاسه غذا تصاحب می کند. سپس خود را در برابر چشمان کمسوی پدرشان - اسحاق - شبیه عیسو می نمایاند تا پدر را بفریبد و به جای برادرش پیامبر شود.

- تورات و تلمود پر از مسائل غیر عقلانی است و موضع یهودیان هم توجیح نیست. بلکه تعبدی می پذیرند.

- شکی نیست که متن تورات یک نویسنده ندارد. حتی نام خداوند و انشاهای کتاب در قسمتهای مختلف فرق دارد. اما یهودی ها اصلا وارد این بحثها نمی شوند و اعتقاد دارند که کلمات عینا از خداست و نویسنده کتاب هم شخص حضرت موسی است.

- شریعت در دین یهود خیلی مرکزیت دارد. شریعتی پر از جزئیات و مشکلاتی که فقها باید حلش کنند.

یهودیت از دید یهودیان

- یهودیت یک دین آمیخته با تاریخ است. خود تورات تا حد زیادی یک کتاب تاریخ است: نقل تاریخ از ابتدای خلقت و بعد تاریخ قوم یهود. حتی تاریخ پادشاهان این قوم. دین یهود وابسته به یک سری وقایع تاریخی است.

- در تورات حضرت ابراهیم از جوامع دوران خودش جدا می شود و نسلش را در تنهایی و جدا از دیگران ایجاد می کند. نسلی که به جایی وصل نیست. نسلی که قرار است که الگو و نمونه ای باشد برای دیگر انسانها. از دید یهودیان این نسل برگزیده بنی اسرائیل هستند.

- عبری زبان خداست. زبان مقدسی است که ابراهیم از اصلاح زبان کلدانی ساخت . مشکلات آن زبان را برطرف کرد تا زبانی باشد برای سخن گفتن خدا.

- نه در اسلام و نه در مسیحیت چیزی مشابه سخن گفتن خدا با حضرت موسی و قوم یهود نداریم. در اسلام همیشه یک فرشته واسطه بین خدا و انسانهاست. در مسیحیت انجیل سخنان حضرت مسیح است.

- از نظر یهودیان اسماعیل نتیجه ناشکیبایی ابراهیم است. ساره همسر حضرت ابراهیم صاحب فرزند نمی شد و ابراهیم به کهولت رسیده بود. با اشاره خود ساره حضرت ابراهیم با کنیز متعلق به ساره به نام هاجر ازدواج کرد و اسماعیل به دنیا آمد. بعدا فرشته ای آمد و ابراهیم بطور معجزه آسایی از خود ساره صاحب فرزندی به نام اسحاق شد. اسحاق فرزندی مقدس است که بطور معجزه آسا بدنیا می آید. به همین دلیل نسل اصلی ابراهیم از اسحاق است و به همین دلیل هم بعد از تولد اسحاق حضرت ابراهیم اسماعیل را دور می کند. از اسحاق یعقوب و از یعقوب ۱۲ سبط بنی اسرائیل زاده می شوند. بنی اسرائیل آن نسل ابراهیم هستند که خدا به آنها وعده هایی داده است.

- خداوند حضرت موسی را برای نجات بنی اسرائیل می فرستد و نه دعوت مصریها به راه خدا.

- خداوند یک بار در طول تاریخ بر یک عده بشر عادی - و نه پیامبران - ظاهر شد. طوری که شکی نماند که اینجا موجود عظیمی که خالق آنهاست حضور دارد. آن عده بنی اسرائیل بودند. قوم برگزیده ای که خداوند با آنها سخن گفته با آنها عهد بسته و آنها را برای خود خاص کرده است.

- عهد خدا این بود که بنی اسرائیل فرامین خدا را انجام دهند و در مقابل خدا سرزمینی را به آنها بدهد. کس دیگری حتی مدعی چنین عهد و چنین سابقه ای با خداوند نیست.