خلاصه حج ۱۳

از جلسات کیولیست
پرش به ناوبریپرش به جستجو

یکشنبه 5 دی 89


در قرآن ، وزنی که به چنبه ی اجتماعی سیاسی حج داده می شود، بیشتر است تا جنبه ی خودسازی و عرفانی آن .در این قسمت : "لیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ" منافع به نظر مربوط به این جور دستاوردهای درونی فرد اشاره می کند.


حج اعلام موجودیت مومنین روی زمین است، مرکز توحید و عبادت موحدین. برای این که ندای توحید روی زمین خاموش نشود.


دستور حج، منجر به اذن جنگ می شود، برای بازکردن راه مسجدالحرام به عنوان سبیل الله.


حج یک منسک (عبادت نسبتا دشوار ) است ، ما به ازای خوردن گوشت بهیمه الانعام. خوردن گوشت حیوانات بی آزار چارپا چندان کار طبیعی هم نیست، و معلوم نیست لائیک ها چطور این اجازه را به خودشان می دهند. گرچه اخیرا بعضی هاشان این را گفته اند که نباید گوشت خورد، و این خوب است.


وقتی می گوید : ...رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ . به نظر می آید که دادن مقداری از گوشت به فقرا مخصوص قربانی عید قربان یا حج نیست و عمومی تر است.


داشتن جامعه ای که بتوان در آن راحت به قوانین خدا عمل کرد و خدا را عبادت کرد، حق مومنین است . به وضوح هدف خداوند از پس از ابراهیم و بعد در ماجرای موسی، تشکیل جامعه دینی بود. کثیف ترین موجودات که بر خداوند دروغ می بندند، "افتری علی الله"، اینها در جامعه ی دینی پدید می آیند . اما در سوره ی آل عمران که لحن شدید علیه مفاسد جامعه ی دینی یهودیان دارد، داستان مریم و عیسی گفته می شود. موجودی مثل مریم که برای عبادت خدا در آرامش معبد رها شده است، فقط در جامعه ی دینی امکان ظهور دارد، و پس از آن عیسی. همین تولد عیسی، برای تحمل مفاسد جامعه دینی کافیست.


در دروس حوزوی امام خمینی، ولایت فقیه تحت مبحث "وکالت" تدریس می شده، و این نشان می دهد که ولایت فقیه در اصل یک جور حکومت با دموکراسی غیرمستقیم است.در صورتی که دور شورای نگهبان وجود نداشته باشد، کسی نمی گوید جمهوری اسلامی غیردموکراتیک است.