خلاصه حج ۲۶
- با نگاه کردن به آیاتی که واژه نصر در آن ها استفاده شده، می بینیم که نصرت به معنی یاری خداوند در قرآن استفاده شده.
- نصرت یاری خداوند و توفیق الهی از طریق قوانین حاکم بر جهان، و به نسبت ظر فیت ما به ما می رسد. یکی از ظرفیت هایی هم که می شود داشت، ایمان و کار نیک است.
- این که می بینیم اختلافات پررنگ می شوند و تشابه ها زیاد رویشان حرف زده نمی شود، به این علت است که روی اختلافات مرتب بحث می شود و در نتیجه حجم صحبت ها و فکر ها پیرامون اختلافات خیلی بیشتر است. این مساله درباره همه فرقه ها و ... پیش می آید. مثل این جا که در کل سوره، این آیه 15 که شاید خیلی هم نسبتا اشاره به مطلب اساسی نداشته و کسی هم درموردش به یقین نرسیده بوده، اینهمه سرش بحث شد!
- در این آیه :
هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ فَالَّذِینَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نَارٍ یصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِیمُ
اینان دو گروهند که درباره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند؛ کسانی که کافر شدند، لباسهایی از آتش برای آنها بریده شده، و مایع سوزان و جوشان بر سرشان ریخته میشود؛
«الحج/19»
اشاره به این دارد که در واقع فقط دو گروه هست : کافران و مومنان. تقابل کفر و ایمان.فی قلوبهم مرض هم بالاخره می روند جزو یکی از این دو دسته. کافران به فعالیت علیه خدا و بستن راه خدا می پردازند و برای عبادت مزاحمت ایجاد می کنند.
در این آیه می گوید که ما پارچه ای از آتش برای آن ها می بریم برای لباس. خوب این یک فضای سوررآل دارد و واضح است که تمثیل است چون به صورت غیر تمثیلی قابل تصور نیست.
خود قرآن هم چند بار اشاره میکند به تمثیلی حرف زدنش درباره آخرت : "مثل" الجنه التی وعد المتقون...
- ما باید عمیقا درک کنیم که هدف از جنگ چیست. این جا ما می بینیم که باعث جنگ، دعوت خداوند به جمع شدن و عبادت کردن مردم بوده است. پس هدف از جهاد برای عبادت و اطاعت خداوند بوده و نه برای مسلمان کردن دیگران.
در آیات دفاع هم می اید که :
ُاذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ... به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛...
«الحج/39»
پس این نشان می دهد که مومنین جنگ را شروع نمی کنند.